Een bakkie troost

Een sociaal netwerk is zo belangrijk. En die hebben we allemaal op verschillende manieren en ze zijn nodig, fijn en ik ben er dankbaar voor. De schoolplein moeders, die je kind opvangen als je plots een melding hebt. De nieuwe buren, die de kliko buiten zetten, omdat je voor het eerst in 11 jaar een kliko hebt en het dus totaal niet in je systeem zit om dat ding op de juiste dag, op tijd, op die specifieke plek neer te zetten. De goede vriend die om 23:00 uur aan komt sjezen, omdat het 28 graden is in huis, omdat de batterijen van de thermostaat leeg zijn en ik geen AA’s in huis heb. De oma die flexibel is om op te passen en die altijd genoeg in huis heeft om mee te mogen eten. Ik denk en hoop voor velen herkenbaar. Het zit hem vaak in de kleine dingen.

En dan hebben we nog het zakelijke netwerk. De sociale snelweg door mijn werkveld. De highway waar je soms mee mag liften of een lift aanbiedt, soms zelf je lekke band moet plakken, soms doodlopende wegen blijkt te hebben, maar ook altijd een route heeft die je verder op weg kan helpen.

Ik ken inmiddels een aantal van deze mooie wegen die leiden naar een goede bestemming, namelijk samenwerking. Ik ben altijd op zoek naar samenwerking om elkaar te versterken en deze ga ik het liefste aan met mensen met een passie en een goed concept. Mensen die hun vak vanuit hun eigen identiteit verstaan en daardoor een puur product of dienst leveren. Idealisten met een realistisch professionele kijk op de zaak en daardoor gewoon goed en mooi werk doen.

Een van deze mensen met wie ik graag samenwerk en die ik ook met vertrouwen koppel aan mijn cliënten is Diana. Diana is Juffrouw Grafsteen. Zij maakt handgedraaide urnen, grafstenen en herinneringsplekken van keramiek en porselein. “Het leven is niet grijs, iedereen is uniek”. Eéns! Alles bij Diana is doordacht, het klopt, het is mooi en ik hou ervan.

De afgelopen weken zijn we samen bezig geweest met een heel mooi project voor in de Uitvaartstudio. Een project wat tastbaar is, nuttig, verwarmend en gastvrijheid symboliseert: kopjes! Ik heb met juffrouw grafsteen uit dezelfde klei als al haar andere producten kopjes ontworpen, die gewoon gebruikt mogen worden. Het idee ontstond door de toegankelijkheid van haar werk. Ik wil het liefste alles even vasthouden. Zo kwam het in ons op om kopjes te maken die makkelijk in de hand liggen; voor een ‘bakkie troost’ met mooie woorden die raken. Koester, omarm, troost, geniet en leef zijn de woorden die in de kopjes zijn gestempeld.
 
Het kan een situatie wat gemakkelijker laten voelen. Men heeft in onwennige momenten namelijk graag iets in de handen, waar we onze spanning op afreageren. In mijn beleving past zo’n kopje als deze daar perfect bij. Mijn bedoeling is dat mensen, die de uitvaartstudio bezoeken met vragen, voor een gesprek of het regelen van een uitvaart zich op hun gemak voelen. Sfeer, ontvangst, inrichting, geur en geluid zijn daarbij in ieder geval elementen die daaraan bij dragen. Ik ga daar met de kopjes nog
een stapje verder mee. Ze dragen bij aan een beleving die tastbaar mag zijn. Op deze manier kan iets wat alleen merkbaar is door gevoel, even worden vastgehouden.

En dan ben ik eigenlijk op zoek naar een anekdote dat dat mijn verhaal weer rond maakt. Iets over mijn escapades met de kliko bak of het netwerk waarin ik mij op het moment in onderdompel. Maar eigenlijk besef ik mij, dat alles al is gezegd. Op je gemak kunnen zijn en dat gevoel even fysiek kunnen vasthouden, op dit moment is dat het gevoel van dankbaarheid. Ik ga theezetten en inschenken in het kopje ‘koester’.


Om meer over Diana te weten te komen en haar producten te ontdekken kan iedereen op haar site of Social Media kijken: www.juffrouwgrafsteen.nl of, nog beter, een bezoekje komen brengen aan de uitvaartstudio, waar ik een selectie van Diana’s producten hebt staan.

Reacties

Populaire posts