Vertrouwen



Vijfde gangpad in de Gamma, zes verfblikken verspreid over de vloer, stapel kleurstalen eromheen en ikzelf besluiteloos met een vriendin aan het face-timen over de juiste kleur. Oh wacht, mijn vriend diep zuchtend met zijn armen over elkaar leunend tegen de stelling, arme man.....na drie kwartier turen nog geen verf.

Mijn uitvaartstudio aan de Hongerlandsedijk 638 krijgt een make-over. En als ik het doe, doe ik het gelijk helemaal, dus ook de muren zijn aan de beurt. Warme tinten, kleur!, zodat de studio een nog fijnere plek wordt voor iedereen om langs te komen voor een praatje, voorbespreking, rouwzorg, workshops en coaching.

De klassieke bureaus zijn ingeruild voor een 2,5 meter lange steigerhouten tafel met 8 stoelen. Ook zijn er twee Chesterfield banken via Marktplaats naar een nieuwe eigenaar gegaan. Waaronder een naar Hans.

Ik kreeg verschillende reacties op Marktplaats, ook van iemand die zei dat hij eerst een bus moest huren. Laat ik op dat moment nog een bus zoeken om die loodzware tafel uit Tilburg op te halen. En één plus één is twee.

Mijn voorstel: "Als jij mij met jouw bus naar Tilburg rijdt en helpt om de tafel naar Spijkenisse te krijgen, dan mag jij de Chesterfield meenemen". Met gelach en enthousiast werd er gereageerd: "DEAL!"

Donderdag 13:00 uur, daar is Hans, een gozer met een baard, een hoody en een muts op. Mijn vriend ziet het niet zo zitten, je kent hem niet eens. Ik geloof in contact maken en elkaar helpen. Hans en ik stappen de bus in en rijden naar Tilburg. Onderweg bleek dat we een leuk reisgezelschap aan elkaar hadden. We hebben gesproken over de uitvaart, zijn werk als muziektherapeut, onze doelen, visies, meningen en over de reacties van onze omgeving over onze actie. De een heel positief en de ander met onbegrip. Aan het einde van middag staat de tafel met stoelen in mijn studio, staat zijn bank in de bus en geven we elkaar een vriendschappelijke omhelzing.

In de uitvaart is het krijgen van vertrouwen van iemand die je niet kent vaak aan de orde. Als ik bij mensen thuis kom is er vaak als vanzelfsprekend vertrouwen. Mensen zijn veelal heel open en maken echt contact. Ik kom bij mensen over de vloer op een zeer kwetsbaar moment in hun leven, dat is iets waar ik veel respect voor heb. Dat vertrouwen vind ik mooi en daar moet je goed mee omgaan. Het maken van contact en het krijgen van oprecht vertrouwen is iets wat ik koester.

Volgens mijn vriendin op face-time mag ik vertrouwen hebben op mijn gevoel voor kleur. Dat heb ik dan ook gedaan. Met een voldaan gevoel hebben we de Gamma verlaten met twee prachtige tinten verf.

Reacties

Populaire posts